Pedagogisch werkplan
Inleiding
In mijn werkplan omschrijf ik mijn praktische werkwijze welke is afgeleid van het algemeen pedagogisch beleid van een gastouderbureau uitgaande van de 5 Pedagogische basisregels namelijk:
- schept een veilige en vertrouwde opvang omgeving voor het kind
- benadert het kind met respect en aandacht
- biedt voldoende activiteiten aan die passen bij de leeftijd, aard en ontwikkeling van het kind
- draagt zorg voor een veilige, hygiënische en gezonde opvang omgeving
- besteedt aandacht aan normen en waarden
De opvanglocatie is een gezellige, huiselijke, uitdagende leefwereld waarin uw kind opgroeit, samen met de gastouder en haar gezin.
Ouders zijn belangrijk voor de opvanglocatie. In gesprek met de gastouder ontstaat voor beiden steeds meer inzicht in hun kind. Bij brengen en halen is hier tijd voor.
Algemene werkwijze
Als gastouder draag ik de professionele verantwoordelijkheid voor de opvoeding van uw kind. Ik bied uw kind ontwikkelingskansen binnen een relatie waarin wederzijds vertrouwen, respect en beïnvloeding belangrijke voorwaarden zijn. Ik stimuleer een positief groepsklimaat en draag zorg voor een uitdagende en prettige omgeving, waarin kinderen samen met leeftijdgenoten kunnen opgroeien. Ik ben in het bezit van een relevante diploma voor het werken met kinderen.
Alle inwonende gezinsleden zijn in het bezit van een VOG met continue screening
Kinderen
Ieder kind is uniek. Heeft zijn eigen karakter, manier van doen, persoonlijke talenten en uitdagingen. Kinderen ontwikkelen hierdoor hun eigen manier om grip te krijgen op hun wereld, kinderen willen deze wereld begrijpen en onderzoeken door middel van:
- taal
- ruimtelijk inzicht en verbeelding
- muziek, ritme en herhaling
- samenwerking
- doen en bewegen
- natuur
Ieder kind heeft zijn voorkeur voor een of meerdere van deze gebieden. Deze voorkeur bepaalt de activiteiten die het kind onderneemt maar wordt ook gestimuleerd.
Leefgroep
De leefruimte kenmerkt zich door vele verschillen. Verschillen in leeftijd, culturele achtergrond, sekse en interesses. Ik hecht veel waarde aan deze verschillen. Door onderlinge interacties, binnen een positief groepssituatie, leren kinderen respect en waardering te hebben voor de eigenheid van anderen. Dit vergroot hun inzicht in sociale relaties en omgangsvormen, en versterkt hun zelfinzicht. Ik stimuleer dat kinderen van elkaar leren, elkaar helpen, voor elkaar zorgen en samen plezier maken. Ik let erop dat het groepsproces en de onderlinge relaties, recht doen aan de eigenheid en veiligheid van ieder kind. Ik geef kinderen de ruimte om voor zichzelf op te komen.
Zeer bijzonder is de manier waarop de gastkinderen worden opgenomen binnen het gezin. Dit is voor mij echt een uitdaging.
Zelfverwerkelijking
Kinderen hebben hun eigen behoeften. Door in te spelen op de behoefte van kinderen versterk ik hun zelfvertrouwen en zelfinzicht. Naarmate kinderen ouder worden hebben ze steeds meer kennis en vaardigheden om zelf invulling te geven aan hun eigen behoefte. Mijn uitdaging is om kinderen te leren hoe ze hun persoonlijke behoefte kunnen nastreven in harmonie met de belangen van anderen.
Ruimtes
Ik vergroot de leefwereld van de kinderen door ze verschillende activiteiten aan te bieden. De kinderen spelen met elkaar in een grote ruimte. In deze ruimte kunnen we muziek maken, lezen, knutselen, eten en drinken enz.
Slapen doet elk kind in een aparte ruimte.
Er is een box aanwezig, dit om de kleine kinderen bescherming en een stukje rust te bieden
De kinderen kunnen zich veilig en vrij bewegen.
Spelmateriaal en activiteiten
Ik bied diverse spel materialen, passend bij de interesse van de kinderen. Naast gericht speelgoed (poppen, puzzels, boeken etc.) maak ik ook gebruik van andere materialen en voorwerpen die kinderen kunnen uitdagen in hun creativiteit en spel zoals “kosteloos”materiaal (bijv. dozen en plastiek flessen) natuurlijke materialen (bijv. stenen, zand en water) en levensecht materiaal (bijv. keuken artikelen).
Buitenspelen bij de kinderen ouder dan 1 jaar een dagelijks terugkerende activiteit. Ook op een regenachtige dag probeer ik een moment te vinden om even met de kinderen naar buiten gaan. Met hen trek ik regelmatig op uit in de directe omgeving, we gaan wandelen of naar de speeltuin. Er is een 4 persoons kinderwagen aanwezig. Naast het huis is er een ruimte om. veilig buiten te spelen
De verzorging van kinderen ervaar ik niet als een functioneel gegeven. Het is een belangrijk activiteit ter bevordering van de zelfredzaamheid en sociale interactie. Daarnaast benut ik de verzorgingsmomenten om extra individuele aandacht aan de kinderen te geven. Verzorgende activiteiten zijn voeden, eten, slapen, rusten en aankleden.
Brengen en Halen van de kinderen
Elk kind heeft een eigen breng en haal tijd.
Tijdens het brengen is er voor de ouders gelegenheid om een praatje te maken met mij en om rustig afscheid te nemen van hun zoon of dochter. Graag hoor ik in het kort hoe het met uw zoon of dochter gaat.
Ik verzoek ouders rekening te houden met de afgesproken tijden om de rust in de groep zoveel mogelijk te waarborgen. Ik bereid de kinderen voor op een rustig vertrek, daarom is het erg fijn als u even laat weten als u eerder of later komt. De breng en haal tijd is vastgelegd in het contract, als u later komt halen word deze tijd per half uur doorberekend.
Brengtijd is als u aan komt en haaltijd als u met uw zoon of dochter de deur uit loopt.
Pedagogisch handelen
Mijn pedagogisch handelen bestaat uit 2 aspecten. Ten eerste de directe omgang met de kinderen, zowel individueel als groepsgericht. Ten tweede het creëren van een prettige, veilige en huiselijke omgeving, waarin activiteiten, spelmateriaal en inrichting de kinderen uitdagen tot ontwikkeling.
Als gastouder heb ik een professionele opvoedkundige relatie met de kinderen. Mijn interactie met kinderen kenmerkt zich door de volgende competenties:
– Emotionele steun
bieden van geborgenheid, warmte en veiligheid
– Sensitieve responsiviteit, reactie
actief luisteren en zorgvuldig en tijdig interpreteren van alle signalen die kinderen uitzenden, zodat gericht kan worden ingespeeld op hun behoeften
– Respect voor autonomie, zelfstandig handelen
kinderen de ruimte geven tot zelf ontdekken, zelf uitvinden, zelf doen en zelf
probleem oplossen.
– Structureren
kinderen overzicht en ordening bieden in hun belevingswereld en omgeving
– Grenzen stellen
kinderen inzicht geven in beperkingen van zichzelf, hun relaties en omgeving
– Praten en uitleggen
kinderen door middel van taal, inzicht geven in de wereld om hen heen.
– Ontwikkelingsstimulering
kinderen spel, materiaal en activiteiten aanreiken die een kind uitdagen om zijn eigen
persoonlijke, waaronder sociale competenties, verder te ontplooien.
Individuele begeleiding
Ik stel me ten doel om de individuele behoeften van ieder kind te kunnen waarborgen. Het welbevinden van het kind is een belangrijke graadmeter om te bepalen of mijn pedagogisch handelen goed is afgestemd op deze behoeften.
Ik ga ervan uit dat een gezond kind, beschikt over een natuurlijke drang tot groei en ontwikkeling. Een proces dat gepaard gaat met motivatie en frustratie. Ik begeleid het kind in zijn unieke ontwikkeling. Ik geef het kind vertrouwen, door het kind te complimenteren in datgene wat het kan, stimuleert het zelfstandig handelen van kinderen en biedt hulp en oplossingen als dat wenselijk is. Als een kind toe is aan een volgende ontwikkelingsfase, geef ik het kind de ruimte en de tijd om zich nieuw gedrag/vaardigheden eigen te maken. Hierin begeleid ik het kind, totdat het zelfverzekerd zijn nieuwe gedrag/vaardigheden zelfstandig kan uitvoeren. Ik bevorder hiermee het zelfvertrouwen en de eigenwaarde van het kind. Ik houd rekening mee dat kinderen vanwege omstandigheden terug kunnen vallen naar oud gedrag(regressie). Ik probeer de mogelijke oorzaken te achterhalen. Oorzaken kunnen zijn: ziekte, vermoeidheid, lichamelijke groei, emotionele en psychische spanningen. Ik bespreek regressie en mogelijke oorzaken met ouders en zoeken samen naar een oplossing. Ik accepteer dat kinderen op weg naar grote zelfstandigheid, recalcitrante fasen doormaken. Koppigheid en tegendraads zijn horen bij de ontwikkeling van ieder kind. Ik handel in deze fasen vanuit een gezagsrelatie. Ik ben me bewust van mijn natuurlijk overwicht en bespreekt problematisch gedrag op kind hoogte. Ik bied het kind duidelijkheid over wat wel en niet kan door grenzen te stellen. Indien nodig zal ik het gedrag van kinderen op een beheerste wijze corrigeren. Ik keur ongepast gedrag af, maar nooit het kind als persoon. Ik bied kinderen een time out om tot zichzelf te komen. Ik zonder ze niet af, door ze buiten de groep te plaatsen.
Wanneer het welbevinden en/of gedrag van het kind reden tot bezorgdheid geeft, maak ik dit bespreekbaar met de ouders. Indien nodig zal in overleg en met toestemming van de ouders de hulp inroepen van een deskundige Bij ernstige zorgen over het kind, voortkomend uit omstandigheden thuis, kan ik overgaan tot melding bij Landelijk Meldpunt Kindermishandeling.( zie protocol kindermishandeling)
Groepsgerichte interactie
Ik streef ernaar om kinderen te socialiseren binnen de groep. Hiertoe bied ik allerlei activiteiten, die ik samen onderneem zoals bijv. samen spelen en samen eten. Ik leer kinderen sociale vaardigheden en omgangsregels zoals: delen, op je beurt wachten en luisteren naar elkaar. Ik leer hen om anderen geen pijn te doen. Ik heb aandacht voor verschillen in leeftijd, verschillen tussen jongens en meisjes en culturele diversiteit. Ik let erop dat het groepsdynamische proces, recht doet aan de eigenheid en veiligheid van ieder kind. Ik vind het belangrijk dat kinderen zich kunnen redden in een groep, assertief zijn. Ik leer kinderen respect en waardering te hebben voor de behoeften en eigenheid van anderen. Ik stimuleer dat kinderen van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen helpen. Als gastouder ben ik onderdeel van de groep en sluit ik mijn pedagogisch handelen aan bij de belevingswereld van de kinderen. Ik moet kind met de kinderen kunnen zijn. Als volwassene neem ik de positie van verzorger, activiteiten- en spelbegeleider, raadgever en toezichthouder. Ik breng structuur aan op op basis van de dagindeling.
Ouders
Ouders zijn de primaire opvoeders van het kind. Het is van belang dat ouders een samenwerkingsrelatie aangaan met mij als gastouder.
Ouderbetrokkenheid
Ik betrek ouders in de dagelijkse activiteiten. Hiermee raken ze bekend met deze leefwereld van hun kind. Bijvoorbeeld bij de dagelijkse overdracht. Bij het brengen en halen is er tijd voor een kort gesprek, ik hecht hier veel waarde aan.
Actualisatie en implementatie
Het pedagogisch werkplan is geen statisch plan. Aanpassingen worden besproken tijdens de huisbezoeken met de consulente van verschillende gastouderbureaus. Eventuele wijzigingen van de werkwijze worden tussentijds gecommuniceerd en als toegevoegd aan het plan. Het werkplan wordt jaarlijks geëvalueerd tijdens het huisbezoek.
Het werkplan ligt ter inzage voor alle ouders.
Ilse Kolk
Conferenceperenlaan 9
3452da Vleuten
0634200379
gastouderilse.nl